بروزرسانی: 16 آذر 1404
کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود
کاکایی: با عوام فریبی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود
شرکت اپل در این زمینه پیشتاز بود و در سال ۲۰۱۴، کارپلی را عرضه کرد و سال بعد نیز گوگل با اندروید اتو وارد میدان شد. به لطف وجود این سامانه ها، راننده می تواند از گوشی خود برای تماس گرفتن یا پاسخ به تماس تلفنی در خودرو استفاده کند، به موسیقی آنلاین گوش دهد یا از یک نقشه آنلاین برای مسیریابی بهره گیری کند. البته همه این کارها بر روی گوشی کاربر روی می دهد و صرفاً صدا و تصویر آن از طریق بلندگوها و صفحه نمایشگر موجود داخل خودرو پخش می شود. به همین دلیل، مدتی است شرکت های بزرگ فناوری دنیا به دنبال سازوکاری جدی تر هستند و می خواهند نرم افزاری با امکانات و قابلیت های بیشتر برای خودروها بسازند.
- مرور اتفاقات اخیر رخ داده در بازار خودرو، ثابت می کند نوسانات نرخ ارز تاثیرات شدیدی بر افت وخیز قیمتی در این بازار دارد.
- شرکت جیپ ایران (پارس خودرو) که در سال ۱۳۳۶ تأسیس شده بود در سال ۱۳۳۸ اولین خودروی تولیدشده در ایران را که جیپ شش سیلندر کالسکه ای بود تولید کرد.
- وزیر سابق صمت که در موقعیت استیضاح قرار گرفت، برای ماندگار شدن لایحه دوفوریتی واردات خودرو را ارائه کرد.
- در سال ۲۰۲۳ شاهد بهره بردن از توسعه فناوری ها و سیستم های جدید، حرکت به سمت خودروهای برقی، در برآورده کردن نیاز و تقاضای روز کاربر خواهیم بود.
بر اساس داده های آژانس اتواستات روسیه، تا تاریخ 1 ژوئیه 2022، در مجموع 10 هزار و 400 خودروی وارداتی از ایران در روسیه موجود است. با این حال این رقم در مقایسه با بازار ماهانه 100 هزار خودرویی روسیه رقم ناچیزی است. بیشتر خودروی وارداتی روسیه از ایران خودرو ملی ایران یا همان سمند است که در فاصله سال های 2006 تا 2008 وارد روسیه شده اند. اخیرا ایران خودرو تصمیم گرفته تولید آن را متوقف کند زیرا بیش از دو دهه است که در خط تولید بوده است.
نهمین جلسه ستاد بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد
در بلند مدت با افزایش سهم سایر تولیدکنندگان و رفع انحصار و ایجاد فضای رقابت، براساس ساز و کار بازار که مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود قیمت محصولات در بازار تعیین خواهد شد. به گفته وی، وقتی دائما بر سر صنعت کوبیده می شود، به جای سرمایه گذار، دلالان تشویق می شوند؛ چنانکه در حال حاضر نیز شاهد هستیم که با کاهش اندک قیمت خودرو در بازار، بلافاصله روز بعد قیمت ها مجددا افزایش می یابد. در این میان برنده اصلی دلالان و بازندگان نیز در وهله اول صنعت است که موجب تضعیف اقتصاد می شود و در نهایت این مردم هستند که بازنده اند. این وضع باعث می شود به قطعه سازان فشار وارد شود و در نتیجه، قطعه سازان، با تاخیر قطعه را تولید می کنند، یا اگر همین شرایط موجود ادامه پیدا کند، قطعه سازان از دایره زندگی کاری خودشان خارج خواهند شد. دکتر مهدی شامی زنجانی سه مقطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکتری را در دانشگاه تهران گذرانده و اکنون عضو هیات علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات این دانشگاه می باشد. در کارنامه وی بنیانگذاری و راهبری مواردی همچون گروه تحول دیجیتال (دیتیجی)، موسسه تحول دیجیتال دانشگاه تهران، رویداد ارزیابی ملی تحول دیجیتال، کنفرانس بین المللی تحول دیجیتال و دوره عالی (دی بی اِی) تحول دیجیتال دانشگاه تهران به چشم می خورد.
روش های غلبه بر مقاومت رانندگان جهت نصب ردیاب خودرو
در بخش اول این پژوهش، تلاش شده است که پس از آشنایی با فضای صنعت قطعه سازی و صنعت خودرو چالش های اصلی جهت ورود به این صنعت ارائه شود تا دید جامعی از وضعیت صنعت خودروسازی کشور و امکان های ورود به این عرصه ایجاد شود. در بخش دوم گزینه هایی به عنوان پیشنهاد برای ورود به صنعت قطعه سازی خودرو مطرح شده است. از سال ۲۰۲۲، خودروسازان سرشناس جهان همچون فورد، مرسدس، جنرال موتورز در حال تولید ده ها خودروی برقی و الکترونیکی هستند که شرکت های تسلا و آپ استارز «upstarts» را به چالش بکشند. با وجود این تحولات خودروهایی جدید با قیمت بالاتری به بازار عرضه خواهند شد که هر کسی توانایی خرید آن را ندارد که این خود باعث پیشرفت صنعت اجاره خودرو خواهد شد. فرد به راحتی با هزینه ی کمتر می تواند خودروی مدل سال را برای مدت زمان مشخص کرایه کنید و هیجان رانندگی با ماشین آخرین مدل را تجربه کنید. انتظار می رود با ورود به سال ۲۰۲۳ صنعت خودرو با تحولات عظیمی رو به رو شود که بی تردید این تغییرات مختص کشورهای پیشرفته نخواهد بود، حتی صنعت خودروسازی ایران نیز به میزان گنجایش کشور شاهد دگرگونی بسیاری خواهد بود.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بیانیه داد؛ اخراج برخی اساتید دانشگاه دولت سیزدهم را به شدت زیر سوال برده
زیان خالص این صنعت نیز در سال 1401 جهش چشمگیری داشت؛ به طوری که زیان خالص صنعت خودروسازی با رشد 137 درصدی از 15 هزار و 473 میلیارد تومان در سال 1400 به 36 هزار و 658 میلیارد تومان در سال 1401 رسید. همان طور که در نمودار مشخص است، افزایش سود صنعت خودروسازی و ساخت قطعات از سال 1395 متوقف شده و این صنعت از سال 1396 به این سو به زیان نشسته است. در این راستا پلکان تعرفه واردات قطعات خودرو برمبنای "ارزش افزوده داخلی" به نحوی اصلاح شود که فاصله پله های تعرفه ای با افزایش عمق داخلی سازی (با اولویت پلتفرم و قطعات راهبردی مثل قوای محرکه، انتقال قدرت و ماژول های الکترونیکی...)، افزایش یابد. وزارت صمت می تواند در کوتاه¬ترین زمان ممکن آیین نامه نحوه اندازه گیری "ارزش افزوده داخلی" خودرو ها را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند و براساس این آیین نامه، موظف باشد میزان عمق داخلی سازی و فهرست قطعات داخلی استفاده شده در هر نوع (مدل) خودرو را سالیانه منتشر نماید. شایان ذکر است که یکی از مواردی که نهاد تنظیم¬گر باید نسبت بدان اقدام نماید، این زمینه است.