بروزرسانی: 16 آذر 1404
واقعیت مجازی چه تأثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟
واقعیت مجازی چه تأثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟
برای مثال به خودروساز گفته می شود یک محصول خود را باید 300 میلیون تومان بفروشی. خودروساز هم براساس این 300 میلیون و تعداد قطعاتی که در خودرو به کار می رود به دنبال این است که قیمت ها بالاتر نرود و برای قطعه ساز قیمت تعیین می کند. قطعه ساز هم به دلیل بحث نوسانات ارزی می گوید اگر این قطعه را به قیمت قبلی می خواهی باید کیفیت مواد را پایین آورم تا قیمت قطعه با قیمت تعیین شده یکی شود. بسیاری از خودروسازان بزرگ و معتبر در دنیا برای ادامه فعالیت و ماندگاری در این صنعت اقدام به سرمایه گذاری جدی در حوزه تحقیق و توسعه می کنند.
- اول، اپلیکیشنی که برای خودرو است و سازنده آن را ایجاد می کند و با استفاده از آن می توانید ارتباط بهتری را با سازنده و خودروی خود برقرار کنید مثلا واقعیت افزوده که در تشخیص فیچرهای مختلف خودرو می تواند کمک کننده باشد.
- مراکز اسقاط مکلف به ارائه گواهی اسقاط مورد تقاضای تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت هستند.
- البته این وضعیت تنها مربوط به کشور ما نیست، بلکه در سایر کشورهایى که صنعت خودرو نقش پیشرو دارد، همین وضعیت حاکم است.
- منابع حاصل صرف پرداخت تسهیلات بانکی یا کمک های بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده خواهد شد.
شرکت جیپ ایران (پارس خودرو) که در سال ۱۳۳۶ تأسیس شده بود در سال ۱۳۳۸ اولین خودروی تولیدشده در ایران را که جیپ شش سیلندر کالسکه ای بود تولید کرد. استفاده از خودروهای شخصی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در دنیا روز به روز بیشتر می شود و این موضوع در کنار سیاست برخی از دولت ها در راستای تشویق مردم به استفاده از خودروهای شخصی باعث محبوبیت روز افزون آن ها شده است. در بخش های مونتاژ و خطوط تولیدخودروسازان نیز مشکلات مختلفی وجود دارد که بی شباهت به مشکلات در صنعت قطعه سازی نیستند.
فیلم موجودات زنده عجیب اما واقعی
این تلاش های مشترک، تولید گرید های فولادی متناسب را که برای کاربرد های خاص خودرو بهینه شده اند، تسهیل می کند و از عملکرد برتر و کاهش هزینه های تولید اطمینان می دهد. موضوع استاندارد پایین خودروهای ایرانی و باز نشدن کیسه هوای خودروها در تصادف ها از دیگر موارد داغ صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰ بود که البته علی رغم جنجال رسانه ای و جتی موضع گیری برخی مسئولان انتظامی نتیجه خاصی در پی نداشت و همچنان همان خودروها با امنیت پایین در حال تولید هستند. دولت هم در این سال سعی کرد بازار خودرو را به نفع خودروسازان ایرانی و چینی مدیریت کند و با افزایش قیمت دلار در پی اعلام «یأس و نگرانیِ» قدرت های غربی از رویکرد و پیشنهادهای جدید ایران در مذاکرات هسته ای، قیمت خودرو هم به شدت افزایش یافت. روس ها تمایل دارند خودروهای خود را برای مدت طولانی تری نسبت به اروپای غربی نگه دارند، اما بازار خودرو یکی از پر جنب و جوش ترین بازارهای شوروی سابق (FSU) است که توسط یک صنعت بزرگ داخلی، البته تا همین اواخر تقریبا به طور انحصاری توسط شرکت های بین المللی اداره می شد. این بدان معناست که عمر طولانی سمند نوید خوبی برای مهندسان ایران خودرو در تهران است که اغلب مورد انتقاد قرار می گرفتند زیرا مطمئن نبودند مدل هایشان برای مناطق سردتر مناسب است.
ده خودروها در سال 2023
موارد ذکر شده نشان می دهد صنعت خودرو و کسب وکارهای مرتبط با آن جایگاه ویژه ای در دنیا دارند و بنابراین باید نقشه راه و استراتژی های مختلف و قابل اتکایی نیز داشته باشند. براساس مطالعات انجام شده زنجیره ارزش خودرو به دو بخش بالادستی و پایین دستی تقسیم می شود، در بخش بالادستی تمرکز بر زنجیره تامین و تولید خودرو است و در بخش پایین دستی تمرکز بر فعالیت های فروش و پس از فروش است. بیشترین ارزش آفرینی در دو حوزه تحقیق و توسعه (R&D) و خدمات پس از فروش و کمترین ارزش آفرینی در بخش تولید خودرو (OEM) است. مطابق الگوهای جهانی، خودروسازان برتر دنیا برای افزایش توانمندی و ارزش خلق شده در زنجیره صنعت خودرو اقدام به برون سپاری برخی از فعالیت های خود به تامین کنندگان کرده اند. سهم تامین کنندگان در زنجیره\n ارزش صنعت خودرو در سال ۲۰۰۰ به میزان ۵۹درصد بوده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ این مقدار به ۷۶درصد افزایش پیدا کند. در اوایل دهه هشتاد با توجه به عدم وجود موانع برای واردات خودرو، محصولات خارجی با قیمت و کیفیت مناسبی در داخل کشور ارائه می شد که این مسئله باعث ورود شوک به دو قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو شد و آن ها را وادار نمود تا محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند.
صنعت خودرو سازی و نقش فولاد در خودرو
براساس آمارهای موجود در سال های دهه ۸۰ میلادی، بیش از ۳۰هزار تامین کننده در دنیا وجود داشت و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۸۰۰ تامین کننده خواهد رسید. خودروسازان در نتیجه فشار سیاسی دولتمردان، در نزدیکی بازارها سایت های تولیدی ایجاد کرده اند لازم به ذکر است این حضور برای آنها همراه با منافعی نیز بوده\n و تولید در بازارهای جدید امکان مدیریت هزینه های لجستیکی را برای آنها در بر داشته است. در پی حضور فعال خودروسازان در بازارهای جدید (احداث سایت های تولیدی)، قطعه سازان اصلی ایشان نیز اقدام به احداث سایت در نزدیکی خودروسازان کرده اند. در نتیجه اندازه تولیدکنندگان قطعات خودرو افزایش پیدا کرده و گستره فعالیت آنها جهانی شده است.