در تولید خودرو از اهداف عقب هستیم مردم نسبت به صنعت خودرو حساسیت بسیاری دارند مشرق نیوز
انتشار: اسفند 21، 1403
بروزرسانی: 15 آذر 1404

در تولید خودرو از اهداف عقب هستیم مردم نسبت به صنعت خودرو حساسیت بسیاری دارند مشرق نیوز

در تولید خودرو از اهداف عقب هستیم مردم نسبت به صنعت خودرو حساسیت بسیاری دارند مشرق نیوز

زمانی که نیاز به رونق صنایع و بازارهای تجاری بود، ناگهان جنگ تحمیلی آغاز شد و بسیاری از صنایع ایران را تحت تاثیر قرار داد که صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود. پس از مونتاژ خودروهای نظامی و جیپ، ایران به یکباره وارد چرخه تولید خودرو شد. به گونه ای که می توان از آن زمان به بعد را به چهار دهه مهم خودروی همچون پیش از انقلاب اسلامی، دهه ۶۰، دهه ۷۰ و دهه ۸۰ تقسیم کرد. اگرچه این صنعت به عنوان یک مدل کسب و کار تغییر چندانی نکرده اما محصولات آن تغییرات زیادی داشته است. واقعیت آن است که خودروهای امروزی همان ویژگی های اولیه را دارند یعنی یک وسیله نقلیه بدون اسب، که کارل بنز و گاتلیب دایملر در دهه ۱۸۸۰ طرح آن را در سر داشتند – چهار چرخ، وزن پایین، سرعت مناسب – اما واقعیت این است که تغییرات ایجاد شده بنیادی هستند.

  • با توجه به اینکه خودروسازان و صنایع زیرساختی در حال کشف راه های جدید برای استفاده از فناوری بلاک چین هستن، مصرف کنندگان به زودی شاهد تغییر شکلی اساسی در صنعت حمل ونقل خواهند بود.و این تغییر بزرگ مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده خواهد بود.
  • به بیانی دیگر لجستيك در این صنعت و ساير صنايع توليدي، در حكم پشتيبان فعاليت هاي توليدي اين بنگاه ها عمل مي كند و آنها را با مشتريان و تامین کنندگانشان پیوند مي دهد.
  • در حالی که اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند، اتفاقات مثبتی برای رسیدن به این هدف هستن، فناوری بلاک چین یه ارتقای بزرگ در این حوزه هست که میتونه موجب یه انقلاب بزرگ در آینده رانندگی بشه.
  • در این شرایط\xa0تعویض قطعات با قطعه چینی مزید بر علت شده به نحوی که بسیاری از خودرو های تولید داخل از لحاظ کیفی با اُفت قابل توجهی همراه شده اند.

در حال حاضر با گذشت 4 ماه از فرمان رئیس جمهور هنوز کیفیت خودرو با چالش های زیادی همراه و خبری از رضایت مندی مردم در حوزه قیمت و کیفیت خودروها نیست. خودروساز همچنان با بهانه های مختلف فقط از تلاش برای رفع زیان انباشته و تحویل خودروها در زمان مقرر به خریداران می گوید و از آن طرف مصرف کننده خودرویی پر از ایرادات فنی و قطعه  تحویل می گیرد که باید مدام راهی تعمیرگاه باشد. در بند 7 این فرمان عنوان شد به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل باید هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال 1401 مطلقا ممنوع است و دستگاههای مسئول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله نمایند. دراین سال ها مذاکرات برای توافق بر سر برنامه هسته ای آغاز شده بود که در سال ۱۳۹۴ به بار نشست و صنعت خودرو ایران وارد دوره جدیدی شد. در ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ در وین اتریش، پیمان برجام (برنامه جامع هسته ای) بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) بسته شد.

سرشبکه و تحریک کننده اغتشاشات در کرمان دستگیر شد

جیم فارلی (مدیرعامل فورد) مدتی پیش اعلام کرد همه خودروهای فورد از سال ۲۰۲۳ به نرم افزارهایی مثل نقشه گوگل، دستیار صوتی گوگل و نیز پلی استور مجهز خواهند شد. آقای فارلی از عبارت «بازآفرینی صنعت خودرو» برای توصیف همکاری فورد و گوگل استفاده کرد و گفت خودروهای این شرکت به زودی به یک دفتر کار متحرک برای شهروندان تبدیل خواهند شد. اما آیا نصب چند نرم افزار به راستی می تواند به تحولی اساسی در صنعتی با بیش از یک قرن سابقه بینجامد؟ آیا ممکن است حضور غول های دیجیتال سیلیکون ولی در خودروسازی، نگرانی هایی را نیز به همراه آورد. توانمندی های قوی تولید فولاد ایران، این کشور را به عنوان یک صادرکننده بالقوه فولاد برای پاسخگویی به نیازهای صنعت خودروسازی جهانی قرار می دهد.

هایما 8S با رنگ های جدید به بازار می آید + تصاویر

• کرمان موتور با مونتاژ محصولات برند چینی جک، با تولید بیش از 12 هزار و 600 دستگاه خودرو در جایگاه دوم • گروه خودروسازی بهمن اخیرا با ریبرندینگ محصولات چینی سه محصول "دیگنیتی، فیدلیتی و اکسنت" و تولید هزار و 716 دستگاه خودرو در جایگاه سوم تولیدکنندگان خصوصی قرار گرفته اند. حال طبق میزان تولیدات کشور طی سال های 1396 الی 1399، درمی یابیم روند تولید داخلی انواع خودروهای سواری توسط تولیدکنندگان، با نرخ رشد مرکب منفی 13 درصد کاهش یافته که با توجه به سند چشم انداز 1404 و هدف تولید 3 میلیون خودرو داخلی، نیاز به بالا بردن ظرفیت های تولید طی 3 سال 1401 تا 1404 وجود دارد. بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو از نظر تعداد، به ترتیب چین، ایالت متحده، ژاپن، آلمان و کره جنوبی هستند. چین در حالی با تولید بیش از 20 میلیون دستگاه خودرو در سال (بیش از 2 برابر ایالت متحده و یا ژاپن) در جایگاه اول قرار دارد که تیراژ تولید خودرو در این کشور در شروع قرن جدید تنها 2 میلیون دستگاه بوده است. جالب است بدانید تعداد خودرو های تولید شده در ایران نیز در اوج رونق تولید، قریب به 1.7 میلیون دستگاه بوده است که البته در سال 1399 این عدد به کمتر از 1 میلیون دستگاه تنزل پیدا کرده است.

صنعت خودرو در ایران با توجه به جمعیت بالای آن از سود بسیار خوبی برای تولید کنندگان آن بهره مند می باشد. صنعت خودروسازی در ایران وابستگی خارجی بالایی دارد به طوری که ساخت قطعات در کشور توجیه اقتصادی ندارد. امروزه تجارت بین المللی جهانی شده است؛ این بدین معناست که می توان قطعات و مواد را با نرخ های بسیار ارزان تر در سطح بین المللی حمل کرد و هر تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات خودرو می تواند دقیقاً آنچه را که نیاز دارد خریداری کند. بدین صورت که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به کمک سیستم های پیشرفته قطعات بسیار پیچیده مورد نیاز در سطح جهانی را جستجو کرده و شرکت های متخصص این قطعات را برای مونتاژ، به هر نقطه از کره زمین ارسال می کنند. محقق گشتن این موضوع تنها با توانمندسازی خط تولید و بهبود کیفیت، تنوع بیشتر محصولات، کاهش هزینه ها، کشف فرصتهای ورود به بازار و به خصوص ارتقای خدمات پس از فروش میسر می گردد. با وجود تحریم های اتمام ناپذیر که عرصه را بر ایران تنگ و دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا را سخت کرده است، برای جهش صادرات خودرو کشورمان، نیاز است تا بستری برای همکاری های بین المللی در صنعت خودرو ایجاد شود.